wiedza o kinie

Adaptacje gier w kinie

Ekranizacje gier w kinie to temat, który budzi wiele emocji i kontrowersji. Niektórzy uważają, że to świetny sposób na przeniesienie ulubionych bohaterów i historii na duży ekran, inni natomiast twierdzą, że to zwykłe profanacje i zdrady oryginałów. Jak jest naprawdę? Czy istnieją udane adaptacje gier w kinie? A jeśli tak, to jakie są ich cechy i sekrety sukcesu? W tym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania, przywołując kilka znanych przykładów ekranizacji gier w kinie.

Zacznijmy od tego, co sprawia, że ekranizacja gry jest trudna i ryzykowna. Po pierwsze, gra i film to dwa zupełnie różne media, które mają swoje własne zalety i ograniczenia. Gra daje graczowi możliwość interakcji z otoczeniem, wyboru ścieżki fabularnej, eksploracji świata i kształtowania postaci. Film natomiast jest liniowym i zamkniętym dziełem, które opowiada jedną konkretną historię w określonym czasie i przestrzeni. Nie można więc po prostu przenieść gry na ekran bez żadnych zmian i oczekiwać, że będzie to dobrze działać. Trzeba dostosować fabułę, postaci, dialogi, scenografię i efekty do specyfiki medium filmowego.

Po drugie, gra i film mają różne odbiorców i oczekiwania. Gra zazwyczaj wymaga od gracza większego zaangażowania i cierpliwości, ponieważ musi on samodzielnie pokonywać przeszkody i rozwiązywać zagadki. Film natomiast ma za zadanie zainteresować i rozerwać widza w krótkim czasie, nie wymagając od niego żadnego wysiłku. Dlatego film musi być bardziej dynamiczny, zrozumiały i atrakcyjny wizualnie niż gra. Nie można więc po prostu pokazać na ekranie tego, co widział gracz na monitorze, bo to może być nudne lub niejasne dla widza. Trzeba wybrać najważniejsze i najciekawsze elementy gry i przedstawić je w sposób przystępny i widowiskowy.

Po trzecie, gra i film mają różne standardy jakości i wiarygodności. Gra może pozwolić sobie na pewne niedoskonałości techniczne lub fabularne, ponieważ gracz jest skupiony na rozgrywce i immersji. Film natomiast jest poddawany surowej krytyce przez widzów i recenzentów, którzy zwracają uwagę na każdy szczegół i błąd. Nie można więc po prostu zignorować lub przeoczyć pewnych niedorzeczności lub sprzeczności w ekranizacji gry, bo to może zrujnować cały efekt i odbiór filmu.

Z tych trzech powodów wiele ekranizacji gier w kinie kończy się fiaskiem lub przeciętnością. Niektóre z nich to: Super Mario Bros., Street Fighter, Mortal Kombat: Annihilation, Alone in the Dark, Doom, Hitman, Max Payne czy Assassin’s Creed. Te filmy popełniają wiele błędów: są niewierne oryginałom, są źle napisane, są źle zagrane, są źle wyreżyserowane, są źle zmontowane lub są źle zrobione technicznie. Nie potrafią one oddać klimatu, emocji ani sensu gier, na których się opierają.

Jednak nie wszystko jest stracone. Istnieją też przykłady udanych lub przynajmniej godnych uwagi ekranizacji gier w kinie. Niektóre z nich to: Mortal Kombat, Resident Evil, Silent Hill, Warcraft, Tomb Raider, Detective Pikachu czy Sonic the Hedgehog. Te filmy unikają wielu błędów poprzedników i stosują się do kilku zasad, które mogą pomóc w stworzeniu dobrej adaptacji gry. Oto one:

  • Szanuj oryginał, ale nie bój się zmian. Dobry film powinien być wierny duchowi i istocie gry, ale nie musi być jej dokładnym odwzorowaniem. Powinien zachować najważniejsze elementy gry, takie jak postaci, świat, fabuła czy styl, ale może je zmodyfikować lub uzupełnić w celu dostosowania do medium filmowego. Nie należy jednak wprowadzać zmian, które są sprzeczne lub niepasujące do gry, bo to może zrazić fanów i zniekształcić przekaz.
  • Skup się na historii i postaciach, a nie na akcji i efektach. Dobry film powinien opowiadać ciekawą i spójną historię, która ma sens i cel. Powinien też przedstawić interesujące i wiarygodne postaci, które mają osobowość i motywację. Akcja i efekty są ważne, ale nie powinny być celem samym w sobie. Powinny służyć historii i postaciom, a nie odwrotnie. Nie należy więc robić filmu tylko po to, żeby pokazać jakieś fajne sceny walki czy eksplozje, bo to może być puste i nijakie.
  • Znajdź odpowiedni ton i klimat. Dobry film powinien mieć odpowiedni ton i klimat, który pasuje do gry i do odbiorców. Powinien być zgodny z gatunkiem i tematyką gry, a także z oczekiwaniami i preferencjami widzów. Nie należy więc robić filmu zbyt poważnego lub zbyt komediowego, zbyt realistycznego lub zbyt fantastycznego, zbyt ciemnego lub zbyt kolorowego, jeśli nie jest to uzasadnione przez grę lub przez widzów.
  • Zatrudnij dobrych ludzi. Dobry film powinien być wykonany przez dobrych ludzi, którzy mają talent, doświadczenie i pasję. Powinien być napisany przez dobrego scenarzystę, który ma wizję i umiejętność pisania. Powinien być wyreżyserowany przez dobrego reżysera, który ma styl i umiejętność kierowania. Powinien być zagran

Warto też wspomnieć o filmach przeniesionych do świata gier, o tym wkrótce.

Pasjonat filmów kinowych i seriali w szczególności klasyki kina oraz każdej nowości, która ucieka od szablonu. Najbardziej ceni element zaskoczenia oraz czarny humor.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *